ZOL tegen agressie

Wij beschermen onze medewerkers tegen agressie en grensoverschrijdend gedrag

De stijging van het aantal agressiemeldingen is opvallend. De cijfers tonen aan dat we wel degelijk te vaak geconfronteerd worden met agressie op de werkvloer. Onze mensen op de werkvloer verdienen meer respect. We willen hen het signaal geven dat ZOL dit niet tolereert. Agressie mag niet als iets normaal beschouwd worden. Agressie is nooit oké!

We kiezen ervoor om agressie in al haar vormen ziekenhuisbreed aan te pakken. We zijn dan ook trots om ons nieuw beleid voor te stellen tegen agressie en grensoverschrijdend gedrag. Als ziekenhuis gaan we 9 engagementen aan  die tonen waar we voor staan en hoe we als organisatie omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Het nieuwe interne beleid stelt de definities die we hanteren opnieuw scherp. Zo werd er een nieuw huishoudelijk reglement opgesteld inclusief mogelijke maatregelen en sancties bij het niet naleven van dit reglement.

We blijven ook sensibiliserend werken rond een positieve meldingscultuur. We moedigen medewerkers aan om agressie te melden. Ook u als patiënt of als bezoeker kan getuige zijn van agressie jegens onze medewerkers. Op deze webpagina kan ook u melding doen van dit soort van ontoelaatbaar gedrag. Alle meldingen zullen effectief én op discrete wijze behandeld worden.

Het beleid tegen agressie en grensoverschrijdend gedrag dat we voeren focust verder op preventie, interventie, ondersteuning en nazorg. Er werd ook een werkgroep opgericht die waakt over het agressiebeleid in ZOL. Een anti-agressie commissie gaat dan weer in op concrete voorvallen en heeft het mandaat om ook effectief te sanctioneren. Zo wordt er bij elk incident bekeken of we klacht indienen tegen de agressor.

ZOL wil een veilige omgeving zijn voor medewerkers, artsen, patiënten en bezoekers. Met dit beleid trekt ZOL een duidelijke grens tegen agressie en grensoverschrijdend gedrag. Een grens die gedefinieerd en gerespecteerd moet worden. Een grens die duidelijk maakt waar ZOL voor staat, en dit naar zowel medewerkers en artsen, als naar patiënten en bezoekers.

Bent u getuige geweest van een geval van agressie?

Neen tegen agressie (2023)

In 2023 pakten we uit met een sensibiliserende postercampagne waarvoor eigen medewerkers model stonden. Zij waren zelf het slachtoffer van agressie en getuigen hierover. We kozen voor een menselijke toon, omdat we agressie niet met agressie willen beantwoorden. De campagne was een schot in de roos en werd zelfs overgenomen door andere grote organisaties. Het gevolg was dat er meer meldingen van agressie en grensoverschrijdend gedrag binnenliepen. Lees de getuigenissen van Inge, Nele, Patricia en Pieter-Jan hieronder.

Inge, spoedverpleegkundige in ZOL, merkt een mentaliteitsverschil bij de patiënten.

“Mensen zijn veel assertiever geworden en jammer genoeg niet meer beleefd assertief.Recent meldde zich een patiënt met een snijwonde aan. Hij vond dat zijn probleem prioritair was en dat hij als eerste geholpen moest worden. Ik heb aangegeven dat we met een reanimatie bezig waren maar daar toonde hij geen begrip voor. Er werd tegen het veiligheidsglas geslagen, er werd gespuugd… We hebben de veiligheidsdeuren moeten toedoen en de politie moeten bellen. Ja, we hadden echt wel bang op dat moment.”

“Ik hoop dat deze campagne mee voor een kentering kan zorgen. Want sommige collega’s stellen hun job in twijfel en dat vind ik erg jammer. We doen ons werk graag en het zou spijtig zijn dat mensen afhaken omwille van agressie.”

Nele, spoedverpleegkundige in ZOL, komt soms in situaties terecht die echt niet door de beugel kunnen.

“De drukte op spoed neemt toe en vaak tonen mensen daar weinig begrip voor. Ze willen niet wachten, worden opstandig en verbaal agressief. Dat gaat gepaard met de meest gore beledigingen. Soms wordt het ook fysiek. Ik heb ooit al ‘ns een telefoon naar mijn hoofd gesmeten gekregen. Dat kunnen we uiteraard echt niet tolereren.”

“Ik ben blij dat ik mee mijn schouders onder deze campagne kan zetten. We krijgen steeds meer te maken met agressie. Wij doen ook maar ons best. We willen de mensen gewoon helpen en als dat dan beantwoord wordt met agressie - in welke vorm dan ook - dan vind ik dat spijtig.”

Patricia, zorgkundige in ZOL, merkt dat haar huidskleur soms een issue is.

“Ik word geregeld negatief bejegend omwille van mijn huidskleur. Dat gaat van schandelijke beledigingen tot patiënten die niet door mij verzorgd willen worden. Want iemand zoals ik kan dat niet. In hun hoofd klopt het niet dat iemand met mijn huidskleur hen komt verzorgen.”

“Mijn deelname aan deze campagne vond ik dus heel belangrijk. Ik werd al regelmatig geconfronteerd met dergelijke situaties. Met als triest hoogtepunt dat ik bij bepaalde patiënten niet meer binnen mocht. Daar moet dringend paal en perk aan gesteld worden. Ik doe mijn job heel graag en ik wil er altijd voor mijn patiënten zijn maar een beetje respect en dankbaarheid is dan wel op zijn plaats vind ik.”

Pieter Jan Van Asbroeck, spoedarts in ZOL, zag de gevallen van agressie de laatste jaren exploderen.

“Verbale agressie is ondertussen dagelijkse kost maar soms gaat het ook verder. Messen en tasers die bovengehaald worden, patiënten die de werkpost binnendringen en daar amok maken of bedreigingen uiten. Noem maar op…

Als het komt tot een punt waarop ik bang heb om naar huis te gaan en via een omweg naar de parking loop, dan weet je dat het echt niet meer ok is!”

“Omdat wij op Spoed veel in aanraking komen met agressie vond ik het belangrijk om zelf een gezicht te geven aan deze campagne. De laatste jaren is de agressie geëscaleerd. Tijdens corona kregen we nog wel respect maar de jaren daarna is het echt wel geëxplodeerd, zowel qua verbale als fysieke agressie. Bovendien is het ook belangrijk om mee te geven dat er meer meldingen moeten gedaan worden want wat we nu zien is enkel het topje van de ijsberg.”

Tuba, onthaalmedewerker op de dienst Spoedgevallen krijgt geregeld te maken met agressie.

“Aan de onthaalbalie op Spoed, zijn wij als onthaalmedewerkers een makkelijk doelwit voor agressievelingen. En dat gebeurt vaker dan ons lief is. Ik ben begripvol voor de stress die een bezoek aan Spoed met zich mee kan brengen maar er is een grens. Verwensingen, scheldpartijen of intimidatie kunnen echt niet. Ik probeer dat gedrag te negeren en indien nodig bel ik de bewaking.”

Ik hoop dat deze campagne duidelijk kan maken aan iedereen dat agressie niet hoort. Door de campagne begrijp ik ook het belang van melding te maken van een geval van agressie. Soms denk je wel eens dat agressieve patiënten en bezoekers bij de job horen. Maar dat is niet zo.”
 

 

© 2025 Ziekenhuis Oost-Limburg