Limburgse Zorgacademie

ZOL optimaliseert studentenstages samen met Hogeschool UCLL 

Leerzorgcentra: brug tussen onderwijs en werkveld 

Leren en zorg beter op elkaar afstemmen. Dat is de doelstelling van de zes ZOL-afdelingen die als leerzorgcentrum studenten Verpleegkunde en Vroedkunde van Hogeschool UCLL intensief begeleiden. Uniek is dat de docent van UCLL als leerzorgspecialist meedraait op de verpleegafdeling. Studenten die stage lopen, leren zo niet alleen van ervaren ZOLlers maar worden ook actief opgevolgd en snel bijgestuurd indien nodig. Dat alles zorgt voor een krachtige leeromgeving en een kwalitatieve stage als volwaardig lid van het verpleegkundig team. 
Klik hier om de PDF-versie van het artikel te bekijken.  (Lees verder onder de foto.)


“Studenten die kiezen voor een stage in een leerzorgcentrum, kiezen voor een intensieve en verdiepende stage”. vertelt docent verpleegkunde aan UCLL Veerle Remans. Foto: UCLL.

Vandaag telt ZOL zes leerzorgcentra waar UCLL studenten verpleeg- of vroedkunde stage kunnen lopen. Het gaat om afdelingen van verschillende medische specialismen die dankzij de samenwerking met UCLL speciale aandacht hebben voor studenten. “Met het leerzorgcentrum maken we een brug tussen het onderwijs en het werkveld”, vertelt leerzorgspecialist en docent verpleegkunde aan UCLL Veerle Remans. “Studenten die kiezen voor een stage in een leerzorgcentrum, kiezen voor een intensieve en verdiepende stage”.

Leerzorgspecialist 
De sleutelrol is weggelegd voor de docenten verpleegkunde, die als leerzorgspecialisten de stages begeleiden. Deze stagebegeleiders werken een dag per week op de verpleegafdeling. Ze staan rechtstreeks in voor de patiëntenzorg en doceren praktijk- en theorievakken op de UCLL. “Daardoor zijn ze perfect geplaatst om studenten te begeleiden maar ook het team bij te staan tijdens de stage”, zegt coördinator van de leerzorgcentra Frieda Corstjens. “Verder werken ze actief mee aan het optimaliseren van de kwaliteit van zorg op de afdeling. Vanuit hun theoretische achtergrond kunnen ze op praktisch vlak innoverend werken en meewerken aan praktijkgericht onderzoek. Dat komt alle partijen ten goede”. 

“De stagecoach kan de student dag na dag stimuleren en coachen. Zo ontstaat er een vertrouwensband en kan er specifiek gefocust worden op de leerdoelen."
Veerle Remans, leerzorgspecialist en docent verpleegkunde aan UCLL 

Stagecoach 
Naast deze leerzorgspecialist wordt aan iedere student ook een stagecoach toegewezen. Een ZOL- verpleegkundige of vroedkundige die een mentoropleiding volgde met een bijkomende opleiding tot stagecoach. “De student volgt het uurrooster van de stagecoach”, weet Veerle. “De stagecoach kan de student dag na dag stimuleren en coachen. Zo ontstaat er een vertrouwensband en kan er specifiek gefocust worden op de leerdoelen. Zelfs als het even moeilijk gaat, merken we dat de studenten gemotiveerd blijven. Dat komt omdat het multidisciplinaire team, de stagecoaches, de hoofdverpleegkundige én de leerzorgspecialist goed communiceren. Zij spelen kort op de bal en sturen een student snel bij als dat nodig is. Hierdoor heeft de student steeds een transparant en duidelijk zicht op waar hij zich bevindt in zijn eigen leerproces. Een win-winsituatie dus”, besluit Veerle.

Zin om te starten aan de opleiding verpleegkunde of vroedkunde op campus LiZa in Genk?

Hogeschool UCLL
Professionele Bachelor verpleegkunde of vroedkunde
www.ucll.be

HBO Genk Verpleegkunde
HBO5-opleiding verpleegkunde
www.verpleegopleiding-genk.be

(Lees verder onder de foto.)

Limburgse Zorgacademie (LiZa)

LiZa is de samenwerking tussen HBO Verpleegkunde Genk, hogeschool UCLL en het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL).
www.limburgsezorgacademie.be

© 2024 Ziekenhuis Oost-Limburg