Blik op de toekomst

ZOL zet ambitie kracht bij met Masterplan 2022

Erwin Bormans, algemeen directeur ZOL

Masterplan om de toekomst van ZOL veilig te stellen

ZOL ontwikkelde in 2022 een visie om de toekomst van het ziekenhuis verder vorm te geven. “In dit ambitieuze Masterplan voor de komende 10 tot 15 jaar wordt campus Sint-Jan verder uitgebouwd tot een high tech hub. ZOL Maas en Kempen behoudt haar regionale karakter met verdere uitbouw van de functies die horen bij een basisziekenhuis” zegt algemeen directeur Erwin Bormans.

Dr. Griet Vander Velpen, toenmalig medisch directeur

ZOL Maas en Kempen stevig verankeren in onze werking

2022 was een jaar waarin belangrijke beslissingen genomen zijn voor ZOL. “Zowel op vlak van infrastructuur als op vlak van medisch beleid werden de ambities verder uitgetekend. Verder werden er belangrijke stappen gezet om het locoregionaal en supraregionaal zorgaanbod verder uit te bouwen en af te stemmen op de veranderende zorgbehoefte”, aldus dr. Griet Vander Velpen, toenmalig medisch directeur.

Lees het interview

Kurt Surmont, verpleegkundig-paramedisch directeur.

Marshallplan om kwaliteitsvolle zorg te borgen

Het tekort aan verpleegkundigen op de arbeidsmarkt heeft de ziekenhuissector al verschillende jaren in de greep. Sinds de coronapandemie is het tekort ook in ZOL erg voelbaar geworden op de werkvloer. “Het opstellen van een plan om kwaliteitsvolle zorg te borgen binnen onze diensten en afdelingen, was een belangrijke opdracht in 2022”, aldus Kurt Surmont, verpleegkundig-paramedisch directeur.

Elke Panis, financieel-administratief directeur

Reserves aanleggen om de toekomst veilig te stellen

Niets is wat het was. Ook niet vanuit financieel oogpunt. Covid en aansluitend de oorlog in Oekraïne zorgden voor verstoringen van de wereldketen met ongeziene prijsstijgingen tot gevolg, zowel voor goederen als voor energie. “Toch slagen we er als ZOL in om de cijfers uit het rood te houden en een gunstig resultaat voor te leggen” zo benadrukt Elke Panis, financieel-administratief directeur.

Guido Van Hamme, personeelsdirecteur

Meer inspraak van de werkvloer in het beleid

In 2022 werden alle medewerkers bevraagd in een medewerkerstevredenheidsenquête. De bedoeling was een spiegel te krijgen van wat er zich afspeelt op de werkvloer. “Uit de resultaten blijkt dat medewerkers vooral meer inspraak vragen in het beleid. We willen hier prioriteit aan geven”, aldus Guido Van Hamme, personeelsdirecteur.

Steven Knuts, facilitair directeur

Eerste realisaties van het nieuwe Masterplan

Het masterplan ZOL 2022-2032 heeft weer heel wat nieuwe bewegingen opgestart op de verschillende campussen. Nieuwe gebouwen zullen een verdere uitbreiding van de activiteiten mogelijk maken. Daarnaast wil ZOL de werking en het energieverbruik verder verduurzamen en de sites verder vergroenen, aldus Steven Knuts, facilitair directeur.

Benny Stevens, bedrijfskundig directeur

Werking ziekenhuisapotheken ZOL Genk en ZOL Maas en Kempen op mekaar afgestemd

2022 was voor het bedrijfskundig departement een jaar van transitie op vele vlakken. “De voorbereiding voor een gloednieuw ERP systeem, de beslissing om het stockbeheer te centraliseren op een externe locatie en het verder aan mekaar koppelen van de ziekenhuisapotheken, het is slechts een greep uit de realisaties met grote impact voor de werking van het ziekenhuis” verduidelijkt bedrijfskundig directeur Benny Stevens.

Peter Thijs, directeur ICT en Kwaliteit

Digitalisering: valkuilen maar ook tal van opportuniteiten

De digitalisering van zowat alle ziekenhuisprocessen zit op kruissnelheid. Verouderde systemen worden vervangen, bestaande programma’s op mekaar afgestemd en nieuwe toepassingen geïnitieerd. “De snelheid waaraan dit gebeurt is duizelingwekkend. En het einde lijkt nog niet in zicht want de mogelijkheden die Artificial Intelligence (AI) biedt, lijken eindeloos” zo blikt dr. Peter Thijs, directeur ICT en Kwaliteit, vooruit.

Kurt Surmont, verpleegkundig-paramedisch

Marshallplan om kwaliteitsvolle zorg te borgen

De schaarste aan verpleegkundigen op de arbeidsmarkt heeft de ziekenhuissector al verschillende jaren in de greep. Sinds de coronapandemie is het tekort aan verpleegkundigen ook in ZOL op de werkvloer voelbaar geworden. Het opstellen van een plan om kwaliteitsvolle zorg te borgen binnen onze diensten en afdelingen, was een belangrijke opdracht in 2022”, aldus Kurt Surmont, verpleegkundig-paramedisch directeur.

Elke Panis, financieel-administratief directeur

Reserves aanleggen om de toekomst veilig te stellen

Niets is wat het was. Ook niet vanuit financieel oogpunt. Covid en aansluitend de oorlog in Oekraïne zorgden voor verstoringen van de wereldketen met ongeziene prijsstijgingen tot gevolg, zowel voor goederen als voor energie. Toch slaagt ZOL erin om de cijfers uit het rood te houden en een gunstig resultaat voor te leggen.

Guido Van Hamme, personeelsdirecteur

“Meer inspraak van de werkvloer in het beleid”

In 2022 werden alle medewerkers bevraagd in een medewerkerstevredenheidsenquête. De bedoeling was een spiegel te krijgen van wat er zich afspeelt op de werkvloer. “Uit de resultaten blijkt dat medewerkers vooral meer inspraak vragen in het beleid. We willen hier prioriteit aan geven,” aldus Guido Van Hamme, personeelsdirecteur.