Magneetziekenhuis voor medewerkers en artsen

Magneetziekenhuis voor medewerkers en artsen

Opnieuw werden er in 2019 heel wat inspanningen gedaan om werken in het ZOL aantrekkelijk te houden. Daarnaast lanceerde personeelsdirecteur Peter Hermans de nieuwe wervingscampagne ‘Helden van het ZOL’.

Wat waren voor het departement Personeelszaken de belangrijkste verwezenlijkingen in 2019?

Net als voor alle andere departementen heeft de JCI-accreditatie in 2019 - en ook al eerder - heel veel werk gevraagd van onze diensten. Als departement Personeelszaken waren wij verantwoordelijk voor een groot administratief luik. Om een voorbeeld te geven: JCI vraagt dat je de authenticiteit van de diploma’s van je medewerkers controleert bij de scholen. Dat was een hele klus. Zo ook dienden tal van opleidingen te kunnen worden voorgelegd vanuit het individueel vormingsdossier.

We hebben ook veel tijd gestoken in het op punt stellen van de ontwikkelingsgesprekken en de competentiescreenings conform de JCI-vereisten. Belangrijkste hierbij was het standaardiseren en uniformiseren, maar vooral ook het naar de essentie gaan van dit HR gebeuren, met name of de medewerker de juiste competenties op peil gehouden heeft. Zo kunnen de specifieke competenties van een verpleegkundige voor een welbepaalde pathologie in kaart worden gebracht. Dat opvolgen is heel belangrijk voor de kwaliteit van onze patiëntenzorg.

 

De voorbereiding van de integratie van het Ziekenhuis Maas en Kempen heeft in 2019 ook al veel tijd in beslag genomen?

ZMK is een prive-ziekenhuis en met de inkanteling van de 600 medewerkers in onze openbare context gaan we naar 4000 medewerkers (koppen). Dat is best een hele uitdaging. We hebben in 2019 inderdaad al veel energie gestoken in het voorbereiden van de fusie. Vanuit mijn departement ben ik vooral bezig met het voorbereiden van de nieuwe organisatiestructuur en het personeelsstatuut van de ZMK-medewerkers. Wat dat laatste betreft moeten er nog veel beslissingen genomen worden maar we konden alle medewerkers daar toch al laten weten dat niemand zijn job zal verliezen. Die wetenschap neemt voor velen al een grote onzekerheid weg.

Welke andere projecten uit 2019 vallen op?

Er is heel wat gerealiseerd in 2019 maar de uitwerking en lancering van onze nieuwe wervingscampagne ‘Helden van het ZOL’ is iets waar ik erg trots op ben. Eigenlijk waren we visionair met deze campagne en hebben we nagels met koppen geslagen. Want van de coronacrisis was toen nog geen sprake. Nu worden alle zorgverleners die in de voorlinie van de crisis staan, de frontlinies, ‘helden’ genoemd maar wij waren toch eerst met dit idee. We zijn dan ook heel erg fier op onze mensen en tonen dit in onze campagne via enkele ambassadeurs die hun opvallende verhaal brengen.

Parallel hiermee hebben we de jobsite ‘www.heldenvanhetzol.be’ ontwikkeld waar geïnteresseerden informatie kunnen vinden over werken in het ZOL en waarop we onze vacatures publiceren.

“Er is heel wat gerealiseerd in 2019 maar de uitwerking en lancering van onze nieuwe wervingscampagne ‘Helden van het ZOL’ is iets waar ik erg trots op ben.”

Met het tekort aan verpleegkundigen en andere profielen op de arbeidsmarkt blijft het ZOL steeds inspanningen doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn?

Door regelmatige toetsingen op de markt volgen wij op of onze arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk blijven. Belangrijk in het afgelopen jaar was de overstap naar een nieuwe formule voor de groepsverzekering.

Daarnaast doen we heel wat inspanningen om ‘werken in het ZOL’ aangenaam te maken. Dit door het organiseren van of deelnemen aan vele activiteiten om onze medewerkers ‘fit’ te houden zoals Genk Loopt of Levensloop Genk. Ook de fietsers blijven we de nodige aandacht geven.

Maar ook via specifieke opleidingen of het coachen van bijvoorbeeld leidinggevenden in hun functie.

Ook proberen we goed zorg te dragen voor onze mensen. In 2019 zijn we op een aantal pilootafdelingen gestart met MyMindScan om de mentale veerkracht van medewerkers op te volgen. Bedoeling is hun het eigen aandeel te leren zien in hun mentale gezondheid en hiervoor actie te ondernemen. Tegelijk worden er initiatieven opgezet voor het deel waar de werkgever verantwoordelijk voor is.

“Als je van dynamiek houdt, dan moet je zeker naar het ZOL komen. Die dynamiek hangt samen met de groei in expertise en innovatie waar het ziekenhuis voor staat en tekent onze bedrijfscultuur.”

Waarom moeten mensen in het ZOL komen werken?

Omwille van de uitzonderlijke dynamiek. Als je van dynamiek houdt, dan moet je zeker naar het ZOL komen. Die dynamiek hangt samen met de groei in expertise en innovatie waar het ziekenhuis voor staat en zegt iets ook over de cultuur van het ZOL. Dat is trouwens ook de reden waarom ik hier zelf al 20 jaar deze functie blijf invullen.

Daarnaast omdat we heel veel inspanningen doen om goed te zorgen voor onze medewerkers. Ook al is dit een hele uitdaging in het grote huis dat we intussen geworden zijn. Maar we krijgen toch de feedback van onze medewerkers dat de initiatieven hieromtrent erg gewaardeerd worden.

Tot slot omdat we mensen alle kansen geven om door te groeien. Dat is natuurlijk niet mogelijk voor alle jobs maar zeker wel voor de medewerkers uit de zorg. Zij kunnen leidinggevende worden, zich specialiseren of van dienst veranderen. Er zijn enorm veel mogelijkheden.

Welke impact heeft de coronacrisis op de toekomstige tewerkstelling in het ziekenhuis?

Er zijn enkele nieuwe jobs/diensten ontstaan: het brengen en halen van de was van patiënten bijvoorbeeld of het onthaal- en screeningsbeleid aan de hoofdingang, het bevragen van patiënten, het werken binnen het callcentrum…. Op dit ogenblik worden deze jobs uitgevoerd door mensen wier job tijdelijk is weggevallen. Maar als zij terug naar hun eigen dienst kunnen, zullen we hier minstens in een exit-fase nieuwe aanwervingen voor moeten doen. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst brengt.

De crisis heeft tot slot ook het ‘nieuwe’ werken in het ZOL binnengebracht met veel meer thuiswerk dan vroeger, interactieve communicatie via PC, online opleidingen en vergaderingen die op een heel andere manier verlopen.

Opleiding, ontwikkeling en organisatie

Branding

Gezondheid en beweging

Personeelsactiviteiten en -voordelen

Mobiliteit