Opnieuw werden er in 2019 heel wat inspanningen gedaan om werken in het ZOL aantrekkelijk te houden. Daarnaast lanceerde personeelsdirecteur Peter Hermans de nieuwe wervingscampagne ‘Helden van het ZOL’.
Magneetziekenhuis voor medewerkers en artsen
Wat waren voor het departement Personeelszaken de belangrijkste verwezenlijkingen in 2019?
Net als voor alle andere departementen heeft de JCI-accreditatie in 2019 - en ook al eerder - heel veel werk gevraagd van onze diensten. Als departement Personeelszaken waren wij verantwoordelijk voor een groot administratief luik. Om een voorbeeld te geven: JCI vraagt dat je de authenticiteit van de diploma’s van je medewerkers controleert bij de scholen. Dat was een hele klus. Zo ook dienden tal van opleidingen te kunnen worden voorgelegd vanuit het individueel vormingsdossier.
We hebben ook veel tijd gestoken in het op punt stellen van de ontwikkelingsgesprekken en de competentiescreenings conform de JCI-vereisten. Belangrijkste hierbij was het standaardiseren en uniformiseren, maar vooral ook het naar de essentie gaan van dit HR gebeuren, met name of de medewerker de juiste competenties op peil gehouden heeft. Zo kunnen de specifieke competenties van een verpleegkundige voor een welbepaalde pathologie in kaart worden gebracht. Dat opvolgen is heel belangrijk voor de kwaliteit van onze patiëntenzorg.
De voorbereiding van de integratie van het Ziekenhuis Maas en Kempen heeft in 2019 ook al veel tijd in beslag genomen?
ZMK is een prive-ziekenhuis en met de inkanteling van de 600 medewerkers in onze openbare context gaan we naar 4000 medewerkers (koppen). Dat is best een hele uitdaging. We hebben in 2019 inderdaad al veel energie gestoken in het voorbereiden van de fusie. Vanuit mijn departement ben ik vooral bezig met het voorbereiden van de nieuwe organisatiestructuur en het personeelsstatuut van de ZMK-medewerkers. Wat dat laatste betreft moeten er nog veel beslissingen genomen worden maar we konden alle medewerkers daar toch al laten weten dat niemand zijn job zal verliezen. Die wetenschap neemt voor velen al een grote onzekerheid weg.
Welke andere projecten uit 2019 vallen op?
Er is heel wat gerealiseerd in 2019 maar de uitwerking en lancering van onze nieuwe wervingscampagne ‘Helden van het ZOL’ is iets waar ik erg trots op ben. Eigenlijk waren we visionair met deze campagne en hebben we nagels met koppen geslagen. Want van de coronacrisis was toen nog geen sprake. Nu worden alle zorgverleners die in de voorlinie van de crisis staan, de frontlinies, ‘helden’ genoemd maar wij waren toch eerst met dit idee. We zijn dan ook heel erg fier op onze mensen en tonen dit in onze campagne via enkele ambassadeurs die hun opvallende verhaal brengen.
Parallel hiermee hebben we de jobsite ‘www.heldenvanhetzol.be’ ontwikkeld waar geïnteresseerden informatie kunnen vinden over werken in het ZOL en waarop we onze vacatures publiceren.
Met het tekort aan verpleegkundigen en andere profielen op de arbeidsmarkt blijft het ZOL steeds inspanningen doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn?
Door regelmatige toetsingen op de markt volgen wij op of onze arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk blijven. Belangrijk in het afgelopen jaar was de overstap naar een nieuwe formule voor de groepsverzekering.
Daarnaast doen we heel wat inspanningen om ‘werken in het ZOL’ aangenaam te maken. Dit door het organiseren van of deelnemen aan vele activiteiten om onze medewerkers ‘fit’ te houden zoals Genk Loopt of Levensloop Genk. Ook de fietsers blijven we de nodige aandacht geven.
Maar ook via specifieke opleidingen of het coachen van bijvoorbeeld leidinggevenden in hun functie.
Ook proberen we goed zorg te dragen voor onze mensen. In 2019 zijn we op een aantal pilootafdelingen gestart met MyMindScan om de mentale veerkracht van medewerkers op te volgen. Bedoeling is hun het eigen aandeel te leren zien in hun mentale gezondheid en hiervoor actie te ondernemen. Tegelijk worden er initiatieven opgezet voor het deel waar de werkgever verantwoordelijk voor is.
Waarom moeten mensen in het ZOL komen werken?
Omwille van de uitzonderlijke dynamiek. Als je van dynamiek houdt, dan moet je zeker naar het ZOL komen. Die dynamiek hangt samen met de groei in expertise en innovatie waar het ziekenhuis voor staat en zegt iets ook over de cultuur van het ZOL. Dat is trouwens ook de reden waarom ik hier zelf al 20 jaar deze functie blijf invullen.
Daarnaast omdat we heel veel inspanningen doen om goed te zorgen voor onze medewerkers. Ook al is dit een hele uitdaging in het grote huis dat we intussen geworden zijn. Maar we krijgen toch de feedback van onze medewerkers dat de initiatieven hieromtrent erg gewaardeerd worden.
Tot slot omdat we mensen alle kansen geven om door te groeien. Dat is natuurlijk niet mogelijk voor alle jobs maar zeker wel voor de medewerkers uit de zorg. Zij kunnen leidinggevende worden, zich specialiseren of van dienst veranderen. Er zijn enorm veel mogelijkheden.
Welke impact heeft de coronacrisis op de toekomstige tewerkstelling in het ziekenhuis?
Er zijn enkele nieuwe jobs/diensten ontstaan: het brengen en halen van de was van patiënten bijvoorbeeld of het onthaal- en screeningsbeleid aan de hoofdingang, het bevragen van patiënten, het werken binnen het callcentrum…. Op dit ogenblik worden deze jobs uitgevoerd door mensen wier job tijdelijk is weggevallen. Maar als zij terug naar hun eigen dienst kunnen, zullen we hier minstens in een exit-fase nieuwe aanwervingen voor moeten doen. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst brengt.
De crisis heeft tot slot ook het ‘nieuwe’ werken in het ZOL binnengebracht met veel meer thuiswerk dan vroeger, interactieve communicatie via PC, online opleidingen en vergaderingen die op een heel andere manier verlopen.
Opleiding, ontwikkeling en organisatie
Fedris, het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s, is begin dit jaar gestart met een pilootproject ter preventie van burn-out. Gedurende drie jaar worden er in de zorgsector modulaire begeleidingstrajecten voorzien voor werknemers die omwille van chronische stress meermaals kortstondig afwezig zijn of het werk hebben stopgezet gedurende minder dan twee maanden. De aanvraag wordt ingediend door de (huis-)arts, preventieadviseur-bedrijfsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten. Na positieve evaluatie stelt Fedris een burn-outbegeleider voor die het individueel begeleidingstraject (maximum 20 sessies) coördineert. Het aanbod wordt via een beperkt aantal door Fedris erkende centra en individuele verstrekkers zoals psychologen en kinesisten aangereikt.
Naar aanleiding van de resultaten van een organisatiebrede tevredenheidsmeting bij de medewerkers heeft het ZOL beslist om binnen enkele divisies/afdelingen de mentale veerkracht van medewerkers op te volgen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van MyMindScan.
MyMindScan is een online tool die de mentale gezondheid van werknemers en ondernemers op een wetenschappelijke manier meet en in kaart brengt. Op basis van objectieve, neurologische testen detecteert de MyMindScan mentale problemen en vat de mentale gezondheid van de deelnemende medewerkers samen in één betekenisvolle score.
Medewerkers van de betrokken afdelingen werden uitgenodigd om 6 meetbare factoren te scoren (persoonlijkheid o.b.v. werkomgeving, perfectionisme, recuperatie, motivatie, centraal zenuwstelsel en belastbaarheid) gedurende een periode van minstens één jaar. De resultaten worden mee opgevolgd door het divisie management, de interne preventieadviseur en de personeelsbegeleider.
Bedoeling is medewerkers om hun eigen aandeel te leren zien in hun mentale gezondheid en hiervoor actie te ondernemen. Tegelijkertijd worden er acties opgezet voor het deel waar de werkgever verantwoordelijk voor is.
In 2019 zijn opnieuw een zeventigtal nieuwe arts-assistenten van start gegaan in het ZOL. Dat bracht het aantal assistenten op ruim 120. Het ZOL blijft een gegeerde stageplaats voor artsen in opleiding en is één van de grootste opleidingscentra voor arts-assistenten wat betreft de perifere ziekenhuizen.
De dienst Werving en Selectie organiseerde infodagen op 29 maart en 18 oktober voor studenten in de zorg. Tijdens een rondleiding kwamen de studenten alles te weten over een job in het ziekenhuis en maakten ze kennis met de veelzijdigheid en de diensten van het ZOL. Alle deelnemers kregen een hapje, drankje en een leuk presentje aangeboden.
De zomervakantie is het ideale moment voor studenten om bij te klussen. In het ZOL staken in de zomer van 2019 zo’n 320 jobstudenten de handen uit de mouwen op verschillende diensten in het ziekenhuis.
Het ZOL organiseerde in 2019-2020 60 stageplaatsen op 26 verpleegafdelingen voor studenten van de vierde bachelor verpleegkunde. Het gaat hierbij om ‘eindstages’ van 2 keer 12 weken UCLL / 15 weken voor PXL per schooljaar, waarbij de nadruk gelegd wordt op klinisch redeneren, evidence based werken, ondernemerschap en multidisciplinariteit. De student wordt ook aan een vaste mentor gekoppeld voor heel de periode. Het is de eerste keer dat deze stages werden georganiseerd na de beslissing van de overheid om de opleiding verpleegkunde volgens de Europese normen, om te vormen van drie naar vier jaar.
Het ZOL behaalde opnieuw het Q-Stagelabel van werkgeversorganisatie VOKA. De jury was onder de indruk van de vele inspanningen die geleverd worden om stagiairs een nuttige en zinvolle stage te bezorgen.
Op Youca Action Day gaan meer dan 15.000 Vlaamse scholieren aan de slag gaan bij een bedrijf of organisatie. Ze staan hun loon af aan jongeren met minder kansen. In 2019 gingen op Youca Action Day vijf scholieren aan de slag in het ZOL. Het loon dat ze verdienden, 55 euro, ging naar een projecten voor jongeren in de derde wereld. Bedankt aan Mirthe, Bianca, Anne, Lotte en Inez om jullie steentje bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige wereld!
Het ZOL biedt jaarlijks een zeer uitgebreid opleidingsprogramma aan voor zorgverleners.
Enkele voorbeelden uit 2019 zijn het uitgebreide programma voor de verschillende referentieverpleegkundigen in het ziekenhuis, de modulaire opleiding pijn die wordt ingericht in samenwerking met de Limburgse Zorgacademie, de casuïstiekdagen voor alle verpleegkundigen van de kritieke diensten die verplicht zijn jaarlijks om de Advanced Life Support (ALS)-opleiding te volgen.
Een klantvriendelijke houding ten opzichte van onze patiënten vinden we erg belangrijk. Om onze medewerkers hierin te trainen werden er opleiding ‘klantvriendelijkheid’ georganiseerd. Thema’s hierbij waren onder andere: ‘het belang van zelfzorg wanneer je permanent tot het uiterste gaat om de levens van anderen te redden’, ‘hoe omgaan met lastige patiënten’ en tot slot ‘hoe verbindend communiceren’.
Vanaf september werden door de dienst Opleiding en Ontwikkeling nieuwe volwassen en baby reanimatiepoppen in gebruik genomen. Deze nieuwe poppen zijn ingesteld conform de normen zoals omschreven in de Europese CPR-richtlijnen.
Voor beginnende leidinggevenden in de functionele diensten werd een intensief coachingstraject aangeboden, met ondersteuning van een externe coach en hun eigen leidinggevende. Doel van de opleiding was het verder ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van leidinggevenden. De deelnemers kregen de kans om competentiegericht en ervaringsgericht te leren.
Onder de titel ’Seminaries leiderschap’, werd een ambitieus programma uitgewerkt met gerenommeerde sprekers. Dit ter ondersteuning van de rol die leidinggevenden hebben op het vlak van ‘peoplemanagement.
Naar jaarlijkse traditie werd door de Wetenschappelijke Raad van het ZOL opnieuw een gedifferentieerd bijscholingsprogramma ingericht voor ZOL-artsen en huisartsen. Bedoeling van het programma is artsen op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen binnen uiteenlopende disciplines op een multidisciplinaire manier.
Daarnaast participeert het ZOL aan het wetenschappelijk opleidingsprogramma van Pentalfa, georganiseerd door de KU Leuven.
Branding
Helden van het ZOL: met deze slogan trekt het ZOL naar de arbeidsmarkt om nieuwe collega’s te zoeken en aan te werven. Echte helden die met passie in hun job staan en die over het juiste ZOL-DNA beschikken. Iedereen die in ons ziekenhuis werkt, speelt immers een rol in het traject dat onze patiënten afleggen. Klantgerichtheid, integriteit en samenwerken zijn hierbij de kernwaarden. Want naast de extra voordelen die we als werkgever bieden, is dat waar ZOL-medewerkers naar zoeken: een plek met waarden, een plek waar men zich goed voelt, een tweede thuishaven...
De nieuwe campagne gaat ook gepaard met een volledig nieuwe jobsite. Deze vindt u terug op www.heldenvanhetzol.be.
Voor de interne en externe communicatie zet de dienst Communicatie ook actief in op sociale media. In 2019 telden we volgende volgers:
Facebook 19.325
Instagram 1.589
Twitter 4.590
LinkedIn 4.890
ZOL Collegiaal, een tool voor interne communicatie die steeds meer geliefd is bij onze medewerkers, telde eind 2019 1.687 leden.
Gezondheid en beweging
Voor de 7de keer organiseerde het ZOL samen met de stad Genk het loopevenement Genk Loopt. Meer dan 3.000 sportievelingen, jong en oud, kwamen naar het centrum van Genk om deel te nemen. Het ZOL vindt het belangrijk om partner te blijven van dit event. Mensen aan het bewegen krijgen, maakt deel uit van de preventieve opdracht van een ziekenhuis.
Bovendien is het een uitstekende gelegenheid om enkele honderden collega's buiten de werkomgeving samen te brengen en samen aan sport te doen of mee te helpen als vrijwilliger.
Het ZOL stond naar jaarlijkse traditie opnieuw klaar met vijf teams die hun schouders zetten onder het evenement ten voordele van de Stichting tegen Kanker. Tijdens de estafette liepen of fietsten teamleden gedurende 24 uur op het parcours. Hiervoor lieten ze zich sponsoren. De 24 uur symboliseren het voortdurende gevecht van patiënten en hun naasten tegen de ziekte.
Hematoloog dr. Natalie Put was in 2019 meter van Levensloop Genk. Zij vroeg aandacht voor iedereen met kanker. En ook voor de mensen waarvan de ziekte niet zichtbaar is of de behandeling al afgelopen is. Allemaal moeten ze kunnen rekenen op onze steun, getuigde ze.
Personeelsactiviteiten en -voordelen
Omwille van nieuwe regelgeving heeft het ZOL beslist om op 1 januari 2020 over te stappen naar een nieuwe formule voor haar groepsverzekering. Concreet zal voor elke medewerkers 3% van zijn of haar bruto loon gespaard worden. Een stukje van die 3% betaalt het ZOL (de werkgeversbijdrage) het andere deel draagt de medewerker zelf bij (de werknemersbijdrage). Het totale gespaarde bedrag wordt integraal uitgekeerd bij pensioen of kan in de vorm van een rente opgenomen worden. De werkgeversbijdrage vervangt de jaarlijkse bonus.
Als overgangsmaatregel werd in 2019 voor de contractuele medewerkers met terugwerkende kracht ook een maandelijkse bijdrage van de werkgever in het pensioenfonds gestort ter vervanging van de variabele bonus die in september 2020 uitgekeerd zou worden.
Actieve ZOL-medewerkers en artsen kunnen sinds 2019 aan voordeeltarief kinesitherapie volgen in het ZOL. Het aanbod geldt voor medewerkers en artsen met acute rug- en nekklachten en voor maximaal 18 behandelingen per jaar. Uiteraard moet er een voorschrift van een arts voorgelegd worden.
In het afgelopen jaar werd meermaals een beroep gedaan op dit voordeel. In het kader van het retentiebeleid is de behandeling een goede aanvulling om de medewerker aan het werk te houden bij beginnende rug- en nekklachten.
248 ZOL-medewerkers en artsen namen in februari deel aan Tournée Minérale. Met de nodige persaandacht werd het een geslaagde editie, die op 1 maart werd afgesloten met een drink in de foyer voor alle volhardende deelnemers.
Maar liefst 126 collega’s werden in december letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet tijdens de jaarlijkse jubilarissenviering. Medewerkers die 25, 35 of 45 jaar in dienst zijn alsook de gepensioneerden konden genieten van hapjes, drankjes, akoestische muziek en nostalgische babbels.
Het ZOL richt jaarlijks een sinterklaasfeest in voor kinderen van medewerkers en artsen. In 2019 vierde het ZOL Sinterklaas in de Euroscoop in Genk. Klein en groot werden verrast met een voorstelling van 70 minuten, een combinatie van film en een live optreden van de sint in de zaal. Na de voorstelling kregen alle kinderen een geschenkbon en een snoepzak cadeau cadeau.
Op Valentijnsdag konden medewerkers en artsen een kaartje met een praline versturen naar een collega waarmee ze graag samenwerken. Cupido verdeelde zo maar liefst 435 kaartjes…
3.340 x bedankt! Op de dag van de verpleegkunde werden alle ziekenhuismedewerkers in de kijker gezet. Iedereen kreeg een glazen drinkfles cadeau en werd verwend met lekkere desserts.
Wie zin had om zijn conditie wat bij te spijkeren kon twee avonden per week terecht in de revalidatie-fitnesszaal van het ZOL voor een trainingssessie. Er was ook telkens een begeleider aanwezig die een oogje in het zeil hield en wat uitleg gaf bij het gebruik van de toestellen.
Mobiliteit
Medewerkers worden aangezet om op een gezonde en duurzame manier naar het werk te komen. Zij die zich op Car Free Day te voet of met de fiets verplaatsten, werden in de bloemetjes gezet en opgewacht met een lekker ontbijt.