Topkwalitatieve en patiëntvriendelijke zorg

Topkwalitatieve en patiëntvriendelijke zorg

Verpleegkundig-paramedisch directeur Kurt Surmont is erg blij met wat de verpleegkundigen en paramedici in samenwerking met alle zorgverleners gerealiseerd hebben tijdens het afgelopen jaar. “Omdat we een dynamisch ziekenhuis zijn dat veel doorgroeikansen biedt, komen mensen graag bij ons werken.”

Door de huidige crisis ligt 2019 precies al een hele tijd achter ons. Wat waren voor uw departement de belangrijkste verwezenlijkingen in 2019?

Voor de verpleegkundigen en paramedici is de voorbereiding naar de JCI-accreditatie in 2019 echt wel het momentum geweest. Het opstellen, afwerken en implementeren van zeer veel zorginhoudelijke procedures op de werkvloer bracht een hele dynamiek en veel veranderingen teweeg. Hiervoor was er veel overleg noodzakelijk op departementsniveau, met de leidinggevenden en binnen de interdisciplinaire teams. Ook werden er tal van opleidingen georganiseerd.

Een tweede belangrijke verwezenlijking in 2019 is dat de cultuur van het werken met ons elektronisch patiëntendossier HiX verder geïmplementeerd werd. We beseffen dat er nog vele aanpassingen mogelijk zijn maar in samenwerking met de dienst IT werden in 2019 tal van optimalisaties gerealiseerd. Zorg en ICT zijn steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden en innovaties binnen het EPD. Hierin zijn dataverzameling en -verwerking ook voor verpleegkundigen & paramedici erg belangrijk in het opvolgen van een goede patiëntenzorg.

Ook niet onbelangrijk is dat we erin geslaagd zijn de continuïteit, optimalisatie en de innovatie van de zorg in het ziekenhuis aan te houden. Er is al een tekort aan verpleegkundigen op de arbeidsmarkt en door de verlenging van de studieduur naar 4 jaar studeerden er in 2019 ook geen bachelorverpleegkundigen af. Toch was er afgelopen jaar geen tekort aan verpleegkundigen in ons ziekenhuis.

Hoe verklaart u dit?

Verpleegkundigen werken graag in het ZOL omdat we een goede naam hebben, omdat we een dynamisch ziekenhuis zijn en omwille van de goede werkomstandigheden. Het ZOL staat voor innovatie en dit spreekt leergierige en kritische verpleegkundigen erg aan. Daarnaast is het een pluspunt dat we verpleegkundigen de mogelijkheid geven om door te groeien. Niet alleen als leidinggevende maar ook om een bepaalde (expert)rol op te nemen. We hebben in 2019 de mogelijkheid gecreëerd om dit nog verder uit te bouwen via functiedifferentiatie.

Vroeger werd je in je master veelal opgeleid om leidinggevende te worden. De jonge verpleegkundigen van nu zoeken vaak ook naar andere opportuniteiten. Ze willen excelleren in directe patiëntenzorg, specialistische zorg aanbieden aan de patiënt en zijn omgeving en samen met de arts en paramedici bouwen aan een patiëntvriendelijke zorgomgeving.

Tot slot doorlopen ook veel verpleegkundigen bij ons een stage. Voor studenten van de vierde bachelor zijn we zelfs één van de grootste aanbieders van stageplaatsen. En studenten die tevreden zijn over de vele leerkansen die ze tijdens hun stage gekregen hebben, zijn vaak getriggerd om bij ons te komen werken.

Hoe werd de accreditatie door de verpleegkundigen en paramedici ervaren?

Zwaar, daar moeten we eerlijk in zijn. Verpleegkundigen en paramedici waren vaak zoekende: vele procedures werden in een snel tempo geïmplementeerd en/of aangepast terwijl de context of het waarom nog niet goed was uitgelegd. Het zorgde vaak voor wijzigingen in de gebruikelijke zorgorganisatie en we kunnen niet ontkennen dat we het als zorgverlener niet gewoon waren al onze activiteiten voortdurend te registreren. Het ‘ tell me, show me’ – principe is ondertussen meer dan goed gekend.

Maar ik ben ervan overtuigd dat velen uiteindelijk erg trots zijn op wat er werd gerealiseerd. Dat er door de auditoren gezegd is dat we zeer goede zorg leveren, vind ik zelfs belangrijker dan de accreditatie op zich.

Het accreditatieproces heeft zeker de zorgstructuur in het ziekenhuis versterkt. Zowel wat betreft de procedures als de interdisciplinaire samenwerking. Door de accreditatie zijn onderwerpen die voorheen als onbespreekbaar of niet realiseerbaar beschouwd werden, nu wel op tafel gelegd.

 

“De accreditatie heeft ervoor gezorgd dat onderwerpen die voorheen onbespreekbaar of als niet realiseerbaar beschouwd werden, nu op tafel werden gelegd.”

Patiëntvriendelijkheid is één van de thema’s waar u actief mee bezig bent. Wat zijn de belangrijkste verwezenlijkingen in 2019?

De werkgroep ‘klantvriendelijkheid’ heeft een vaste plaats verworven in de organisatiestructuur en kan zelf initiatieven nemen en/of adviezen formuleren. Zo nemen leidinggevenden patiëntvriendelijkheid mee in de ontwikkelingsgesprekken en worden er allerlei opleidingen georganiseerd rond het thema. Patiëntvriendelijkheid is geen project op zich maar is het voortdurend zoeken naar kansen om het ‘wauw’ – gevoel bij de patiënt en zijn omgeving te versterken.

“Wij hebben het grote geluk dat er twee scholen voor verpleegkunde op onze campus liggen waarmee we een structurele, goede samenwerking hebben.”

Hoe verloopt de samenwerking met de scholen verpleegkunde en andere paramedische beroepen?

Wat wij investeren in de scholen is uiteindelijk een indirecte investering in goede patiëntenzorg. Het feit dat de Hogeschool UCLL en HB0 verpleegkunde Genk zich op onze campus bevinden, vergemakkelijkt natuurlijk de structurele samenwerking via verschillende werkgroepen om zo te komen tot gezamenlijke initiatieven. 

Maar ook met de andere hogescholen voor verpleegkunde en de hogescholen voor andere paramedische beroepen is er een prima samenwerking wat leidt tot tal van stageplaatsen in het ziekenhuis. En voor de masterstudenten verpleegkunde en kinesitherapie werken we nauw samen met KU Leuven en UHasselt.

 

Hoe kijkt u tot slot terug op 2019?

Ik ben supertrots op wat onze verpleegkundigen en paramedici realiseren en gerealiseerd hebben in het afgelopen jaar, gelukkig steeds in een goede samenwerking met artsen, andere zorgverleners en ondersteunende diensten. Dank hiervoor.

Zorginitiatieven

Optimalisatie interne werking

Klantvriendelijkheid