Innovatief expertziekenhuis voor ruime regio

Innovatief expertziekenhuis voor ruime regio

Algemeen directeur Erwin Bormans blikt terug op een welbewogen 2019. “De JCI-accreditatie was een belangrijke verwezenlijking maar er zijn ook heel wat strategische beslissingen genomen en voorbereid die bepalend zijn voor de toekomst van het ziekenhuis en het Synaps Park. Hoewel de coronacrisis momenteel voor wat vertraging en onzekerheden zorgt bij de uitvoering ervan.”

Wat zijn de belangrijkste realisaties van het afgelopen jaar?

2019 was een belangrijk jaar voor het ZOL. Niet in het minst omdat we in dit jaar de JCI-accreditatie behaald hebben. Ook de andere projecten waar we in 2019 aan gewerkt hebben, zijn strategisch voor het ziekenhuis. Het gaat om het mee uittekenen van het Ziekenhuisnetwerk Noord-Oost Limburg en het zoeken naar een optimale samenwerking met de eerste lijn, waarvan de structuur meer en meer vorm krijgt. Voorts het voorbereiden van een akkoord met alle betrokken partners hetgeen moet leiden tot de fusie met het Ziekenhuis Maas en Kempen en tot slot het verder uittekenen van het masterplan van het ZOL en het Synaps Park.

Hoe kijkt u terug op de accreditatie?

We zijn heel tevreden met ons resultaat. Met een score van 1.174,5 op 1.190 elementen die gemeten worden, goed voor 98,8%, hebben we overtuigend kunnen aantonen dat patiëntveiligheid en kwaliteit essentieel zijn in de werking van ons ziekenhuis. In een organisatie met meer dan 3.000 medewerkers en 350 artsen is dit toch niet evident. Het is een prestatie waar iedereen heeft aan bijgedragen en die we dankzij de harde inzet van alle medewerkers en artsen tot een goed einde gebracht hebben.

“Met een score van 98,8% op de JCI-accreditatie hebben we overtuigend kunnen aantonen dat we hoge kwaliteit brengen in ons ziekenhuis.”

Waarom hebben we in het ZOL zo lang gewacht met accrediteren?

De beslissing om te accrediteren werd al genomen in 2012. Maar uit de GAP-analyse bleek toen dat het silo-denken in de organisatie en vooral het ontbreken van een elektronisch medisch dossier (EPD) een hinderpaal konden zijn. We hebben toen beslist om eerst deze uitdagingen aan te pakken. Dat hebben we echt moeten verdedigen, ook ten opzichte van externen en de overheid. Maar als we hier nu op terugkijken, kunnen we alleen maar besluiten dat dit de juiste keuze is geweest. We wilden stevige fundamenten leggen voor de toekomst, zeker ook wat de automatisatie betreft. We wilden zeker ook de nodige linken leggen met andere ziekenhuizen, met de eerste lijn en ook met de patiënt. Een EPD was geen voorwaarde op zich om te accrediteren maar het heeft wel de duurzaamheid versterkt.

Waar bent u het meest trots op wat betreft de accreditatie?

Bij de toelichting op de laatste dag van de accreditatieweek zeiden de auditeurs dat ze gemerkt hadden dat wij niet louter gewerkt hebben rond het afchecken van normen maar aan diepe, fundamenteel opgebouwde systemen en werkmethodes om de zorg fundamenteel veiliger te maken. Hier ben ik trotser op dan op het JCI-label op zich.

Heeft de accreditatie jullie geholpen bij het opvangen van de coronacrisis?

Gestandaardiseerd werken, procedures hertekenen en ze snel in de organisatie implementeren: dat hebben we van JCI wel geleerd. Hoewel een crisis een ander proces vraagt, konden we snel schakelen en ons aanpassen aan de nieuwe realiteit. Ook de maximale inzet op ziekenhuishygiëne die JCI van ons vroeg, kwam ons zeer goed van pas.

Maar toch: ik zou liever twee accreditaties doorlopen dan opnieuw zo’n crisis meemaken als ziekenhuis. Toen dachten we dat het zwaar was maar we kenden de normen en we wisten wat van ons verwacht werd. Een crisis brengt je echter naar een andere dimensie met oneindig veel onzekerheidsfactoren.

In 2022 plannen jullie een tweede accreditatie. Tenminste als alles volgens schema verloopt en de huidige coronacrisis zich niet verder uitbreidt. Ziet u hier nog toegevoegde waarde? Bij ziekenhuizen die al een aantal keren een accreditatie hebben doorgemaakt neemt het enthousiasme doorgaans af.

De eerste keer dat je voor een accreditatie gaat, is zoals je eerste examens op de universiteit die moeten bewijzen dat je het niveau haalt. De volgende examens bewijzen of je ook duurzaam kan studeren en de materie echt begint te beheersen. Eigenlijk is het goed om minstens één keer voor een heraccreditatie te gaan. Dan kan je toetsen of je resultaat duurzaam was, of de nieuwe werkmethodes echt geborgd zijn in de organisatie. En of je gegroeid bent wat betreft de items waarop je minder goed scoorde.

Over een derde accreditatie kan je discussiëren. Het is daarom dat ze in bepaalde Scandinavische landen, waar ze al langer bezig zijn met accreditatie dan wij, hiervan afgestapt zijn. Maar je moet uitkijken. Omdat het alternatief om je nieuwe werkmethodes en je alertheid wat patiëntveiligheid betreft te borgen, heel moeilijk op te zetten is. En dan glijd je weer af in je oude gewoontes.

“Normaal zou de fusie met ZMK zijn beslag gekregen hebben op 1 juli 2020 maar door de huidige crisis hebben we dit uitgesteld naar 1 januari 2021.”

Heeft de coronacrisis, die momenteel grotendeels over zijn eerste piek heen is, ervoor gezorgd dat de beleidsplannen die jullie in 2019 hebben uitgewerkt ‘on hold’ worden gezet?

We zijn de afgelopen twee maanden inderdaad vooral bezig geweest met operationele zaken die nodig zijn om zo een crisis te managen en minder op strategisch niveau. Maar uitstel is absoluut geen afstel. Er zijn nog onzekerheden maar we gaan verder met de ontwikkeling van ons ziekenhuis. Omdat we mooie en ambitieuze toekomstplannen hebben die we willen realiseren.

Stilaan nemen we deze plannen weer op, tenminste als een nieuwe coronapiek geen roet in het eten gooit. Ik denk onder andere aan het ontwerp van het R-gebouw, dat grotendeels klaar is. Ook de gesprekken voor het verder uitbouwen van de netwerken met onze partners van de eerste en tweede lijn worden weer stilaan verder gezet. Net als de werkgroepen voor de fusie met ZMK. Normaal zou de fusie zijn beslag gekregen hebben op 1 juli 2020 maar door de huidige crisis hebben we dit uitgesteld naar 1 januari 2021. We zullen kijken wat de toekomst ons brengt.

Elektronisch patiëntendossier

Samenwerken en netwerken

Multidisciplinaire initiatieven

Verdere uitbouw expertfuncties

Infrastructuur