Maatschappelijk verantwoord ondernemen

“In 2019 werd de basis gelegd voor het nieuwe masterplan voor het Synapspark en het ZOL, inclusief een landschapsplan en energieplan,” aldus bedrijfskundig directeur Steven Knuts

"Op termijn willen we op campus Sint-Jan ook een nieuwe bezoekersparking bouwen en de huidige bezoekersparking omvormen tot een park."

Hoe ziet het nieuwe masterplan voor het Synapspark en het ZOL er uit?

Na de realisatie van Vipa 4 met de K-blok en N-blok enkele jaren geleden zijn we van start gegaan met de volgende fase, met name de aankoop van 17 hectare gronden rond het ziekenhuis. De gronden dienen voor de verdere ontwikkeling van de campus.

In het kader van het masterplan voor de komende jaren wordt ook een landschapsplan ontwikkeld, in samenwerking met de verschillende ‘bewoners’ van het Synapspark. Hierbij zal zorg gedragen worden voor de bestaande bomen, voldoende groen en het behoud van waardevolle zones. Op campus Sint-Jan wordt ernaar gestreefd om de natuur ook opnieuw naar het centrum van de campus te brengen.

Als aanzet van die groenintegratie werd er een plan uitgetekend voor de aanleg van bloemenvelden en fruitbomen in het Synapspark. Het fietspadennetwerk werd vervolledigd en er komen wandelpaden die aangesloten worden op het Nationaal Park Hoge Kempen.

Op campus-Sint Barbara zal een revalidatiepark gebouwd worden met uitgemeten paden en trajecten. Zowel de aanleg van het revalidatiepark als die van de bloemenvelden en de fruitbomen wordt deels gesubsidieerd door het Agentschap Natuur & Bos.

Hoe ziet u de energievoorziening in de verdere ontwikkeling van de campus? Zal er gekozen worden voor nieuwe technieken?

Er werd in 2019 een brede studie uitgevoerd rond tal van nieuwe en duurzame technieken. Van die studie worden een drietal voorstellen intussen verder uitgewerkt. Zo zijn er plannen voor het plaatsen van een windmolen, wordt gedacht aan koude-warmte opslag (KWO) voor nieuwe gebouwen op het Synaps Park en wordt de onafhankelijkheid van het stroomnet verder uitgebreid door het grondig herzien van de noodstroomvoorzieningen.

Wat is de eerste concrete bouwrealisatie in het kader van het nieuwe masterplan?

Ons volgende grote bouwproject is het R-gebouw, dat vlak aan de G-blok zal gerealiseerd worden. We hadden hier in 2019 een ambitieus plan voor uitgewerkt maar zijn naar een afgeslankte versie overgegaan omdat het eerste ontwerp budgettair niet haalbaar was. We gaan nu naar een definitief plan met een huisartsenwachtpost, een apotheek, raadplegingen, een sportmedisch centrum, logementen voor inslapende artsen en verhuurbare ruimtes in het kader van het Synaps Park of innovatieve studies. Ook de cardiale revalidatie komt naar de nieuwe R-blok zodat we het dagziekenhuis Geneeskunde, dat met plaatsgebrek kampt, kunnen uitbreiden.

Intussen denken we stilaan ook richting S-blok voor de bouw van een nieuwe dienst Spoedgevallen en de Neonatale Intensive Care maar dit is voorlopig nog toekomstmuziek.

Wat is de impact van de accreditatie geweest in 2019 op de werking van uw diensten?

Er is zeer hard gewerkt. Om enkele voorbeelden te geven: de dienst Schoonmaak is in het kader van JCI druk bezig geweest met het uniformiseren van de afvalruimtes op de afdelingen. We hebben ook het onderhoud verder gestructureerd en geüniformiseerd. De dienst Technische Zaken heeft alle toestellen inclusief alle bijhorende onderhoudsschema’s en relevante documenten in Ultimo samengevoegd en voorzien van een sticker met juiste onderhoudsdatum zodat iedereen in een oogopslag kan zien of ze een correct onderhoud hebben gehad. Herstellingswerken en aanpassingen die in de loop der jaren door de grote verbouwingswerken zijn blijven liggen, werden opnieuw opgepikt. Ook op het vlak van communicatie en rapportering naar het huis is er een hele vooruitgang geboekt.

"We hebben geleerd dat we de nog te bouwen of verbouwen verpleegafdelingen moeten voorzien van sassen en drukkamers."

En recent: wat is de impact van de coronacrisis en wat leert u daaruit voor de toekomst?

De coronacrisis heeft voor mijn diensten vooral veel adhoc interventies veroorzaakt. We zijn plots wereldwijd op zoek moeten gaan naar materialen die bij onze vertrouwde leveranciers niet meer beschikbaar waren. Dat heeft een grote impact gehad op aankoop en logistiek. Voor de dienst Technische Zaken zijn het vooral de aanpassingen op de COVID-afdelingen geweest, bv de bouw van sassen. De keuken is snel moeten omschakelen naar een to-go-concept. En de dienst Schoonmaak had veel extra werk met de schoonmaak op de COVID-afdelingen.

We hebben geleerd dat we de nog te bouwen of verbouwen verpleegafdelingen moeten voorzien van sassen en drukkamers. Ook willen we onderzoeken hoe we onze leveranciers misschien moeten uitbreiden om stockbreuken in de toekomst te vermijden. Dit is zeker iets om met Hospilim te bespreken. De toekomst zal er waarschijnlijk helemaal anders uitzien.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen