Topkwalitatieve en patiëntvriendelijke zorg

Zorginitiatieven

Inzetten op International Patient Safety Goals

Tijdens de Week van de Patiëntveiligheid maar ook in de dagelijkse werking staan de International Patient Safety Goals (IPSG) centraal. De IPSG’s omvatten internationaal geïdentificeerde doelstellingen om 6 risicovolle momenten te vermijden. als risicovol in het zorgproces. Alle 6 kunnen ze een grote impact hebben op de veiligheid van de patiënt. Het gaat om de volgende doelstellingen:

Goal 1: Correcte identificatie van patiënten

Goal 2: Verbeteren van effectieve communicatie

Goal 3: Verbeteren van de veiligheid m.b.t. risicovolle medicatie

Goal 4: Veilige heelkunde

Goal 5: Handhygiëne

Goal 6: Valpreventie

In het kader van het behalen van de accreditatie spelen het opvolgen en naleven van de IPSG's een cruciale rol.

Nog meer focus op handhygiëne en valpreventie

Ook in 2017 koos het ZOL er voor om deel te nemen aan de Nationale Campagne Handhygiëne.

Verder introduceerden we ook de 'hand-in-scan'. Met behulp van dit toestel kan de handhygiënetechniek ingeoefend worden. Het toestel geeft meteen feedback over het al dan niet correct toepassen van de handhygiëne. Ook de patiënten werden gemobiliseerd. Zij werden bevraagd over het correct toepassen van handhygiëne tijdens de zorg door alle zorgverleners. In de afdelings- en raadplegingstracers werd eveneens extra aandacht aan handhygiëne besteed.

En van 24 tot en met 30 april 2017 was het de Week van de Valpreventie met als thema ‘Blijf in beweging, doe het veilig!'.

Integratie van diverse leervormen binnen NIC

Vanuit JCI- en kwaliteitsvereisten is het noodzakelijk dat de verpleegkundigen op de dienst Neonatale Intensieve Zorgen op de hoogte zijn van CPR-technieken bij pasgeborenen. Dit zowel op theoretisch als op praktisch vlak. Om de verpleegkundigen de vereiste theoretische beginselen bij te brengen, hebben we gekozen voor de e-learning ‘Newborn Life Support’ (NLS). In deze e-learningmodule wordt nader ingegaan op onder meer:

  • de (patho)fysiologie om het proces van apneu, bradycardie te begrijpen
  • specifieke casussen zoals meconiaal vruchtwater, congenitale afwijkingen, …
  • de werking van een beademingsballon
  • het aëreren van de longen
  • thoraxcompressies
  • indicaties en dosering van relevante medicatie

In het najaar volgden de verpleegkundigen van de NIC bijscholing in het simulatiecentrum van LiZa. Bij de opleiding wordt gebruik gemaakt van een high fidelity simulator, die de verpleegkundige de kans geeft in een realistisch scenario met eigen materiaal real time medische technieken toe te passen. Door een combinatie van de leervormen e-learning, praktijkopleidingen en simulatieonderwijs zijn de verpleegkundigen voldoende gewapend om urgente situaties op de juiste manier te benaderen.

Start to Move project op Intensieve Zorgen

De kinesitherapeuten op Intensieve Zorgen gingen van start met het Start to Move project. Aan de hand van de Medical Research Council (MRC) schaal wordt een score bepaald van de fysieke paraatheid van de patiënt.

Op basis van deze score wordt een activiteitenschema opgesteld. Bedfietsen, gebruik maken van een statafel of patiënten via de Sara Combilizer van liggende naar staande positie brengen, behoren hierbij tot de mogelijkheden. Het doel is om de eigenlijke revalidatie van patiënten op Intensieve Zorgen zo snel mogelijk van start te kunnen laten gaan.

Bedside briefing: een efficiënte manier van communiceren tussen verpleegkundigen én patiënt

Onze blijvende aandacht voor patiëntveiligheid en kwaliteit maakt het nodig om de communicatie tussen zorgverleners verder te optimaliseren en te standaardiseren. Een manier om hieraan bij te dragen is door middel van ‘bedside briefing’, een project dat in 2017 verder uitgebreid werd, onder meer naar de verpleegafdelingen gastro-enterologie en materniteit.

Bij bedside briefing laten twee verpleegkundigen hun patiëntenoverdracht plaatsvinden aan het bed van de patiënt. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier van overdracht die gegeven wordt in een apart dienstlokaal, zonder tussenkomst van de patiënt zelf. Uit onderzoek blijkt dat bedside briefen een positieve invloed heeft op zowel patiënten als verpleegkundigen. De bedside briefing bestaat uit 2 delen: de ‘safety briefing’ en de overdracht volgens de SBARR-methodiek. Dit biedt de mogelijkheid om een aantal parameters te dubbelchecken.

Spoed in de prijzen bij Belfius Foundation met Hyperbaar Zuurstofcentrum

Voor het eerst viel een ZOL project in de prijzen bij de Belfius Foundation. Dit is een stichting die jaarlijks een aanzienlijk bedrag schenkt aan projecten die de beleving van patiënten in ziekenhuizen ten goede komen.

Een project van de dienst Spoedgevallen kwam als één van de winnaars uit de bus. Bij de lange sessies in de zuurstoftank is het verboden om eigen smartphones of tablets mee de tank in te nemen, waardoor de verveling bij patiënten vaak snel toeslaat. Daarom diende onze Spoedafdeling bij de Belfius Foundation een dossier in om hoogkwalitatief audiovisueel materiaal te voorzien in de tank. Dit project werd als één van de 21 laureaten bekroond. Voor een bedrag van ongeveer 10.000 euro wordt de zuurstoftank voorzien van gecertificeerde speakers en TV schermen.

Safety Check! Kwaliteitsopvolging op en door de dienst

In mei introduceerden we de Safety Check!. Dit is een kwaliteits- en veiligheidstool die het voor afdelingen mogelijk maakt om dagelijks kwaliteitsdoelstellingen op te volgen.

Maandelijks kiezen afdelingen één veiligheidsdoelstelling. De doelstelling wordt heel concreet en eenduidig geformuleerd. Dagelijks wordt nagegaan of de doelstelling behaald werd. Het doel van de Safety Check! is het dagdagelijks zichtbaar maken van de kwaliteit en veiligheid op de dienst. Het moet de afdelingen helpen om de eigen verbeterpunten te identificeren en aan te pakken.

Opleiding haarverzorging bij kankerpatiënten

Naast de opleiding ‘schoonheidsverzorging bij kankerpatiënten’ biedt het ZOL nu een bijkomende opleiding aan. Sinds mei 2017 kunnen kappers terecht op campus Sint-Barbara voor de opleiding ‘haarverzorging bij kankerpatiënten’. De opleiding wordt door het Institute for Professional Care (IFPC) georganiseerd in samenwerking met het ZOL.

Kappers leren tijdens deze opleiding hoe ze het zelfvertrouwen van de patiënten een boost kunnen geven en hoe hen ook uiterlijk terug te laten stralen.

Patiëntenbegeleiding

25 jaar Dienst Interculturele Bemiddelaars

Op 19 mei werd het 25-jarig jubileum van de dienst Interculturele Bemiddelaars (ICB's) in het ZOL op gepaste wijze gevierd. Het ZOL heeft zes interculturele bemiddelaars in dienst voor drie doelgroepen namelijk de Turkse, de Marokkaanse en de Italiaanse gemeenschap.

De interculturele bemiddelaars zijn een onmisbare schakel geworden in de werking van het ZOL. Een aanzienlijk deel van onze patiënten zijn immers mensen met Zuiderse roots die zich in de hoogdagen van de Limburgse mijnbouw in deze contreien gevestigd hebben en hun kinderen en kleinkinderen. Het overbruggen van de taalbarrière en van cultuurverschillen, dat is wat van de interculturele bemiddelaars verwacht wordt.

De ICB’s zijn patiëntbegeleiders en voeren zes kerntaken uit: voorlichting geven aan patiënten, hulpverleners opleiden en inlichten over hoe met cultuurverschillen om te gaan, tolken, een brugfunctie vervullen tussen patiënt en hulpverlener, overleggen met de zorgverlener en het regelen van tolken voor andere talen dan het Turks, Italiaans of Marokkaans. Hiervoor kunnen ze nu ook beroep doen op een tolk via het internet. De ICB’s werken hiervoor met een beveiligd systeem dat een aanvulling is op de diensten die ze reeds aanbieden. De zes ICB’s van het ZOL houden via een beurtrol wekelijks gedurende een uur permanentie. Bemiddelaars en tolken van andere zorginstellingen kunnen dan beroep doen op hun diensten.

Werk maken van een zelfhulpvriendelijk ziekenhuis

Door een commitment aan te gaan met 13 lotgenotenverenigingen heeft het ZOL een forse stap gezet in de richting van een zelfhulpvriendelijk ziekenhuis. Bedoeling is om patiënten de kans te geven in contact te komen met lotgenoten die eenzelfde ziekteproces doorgemaakt hebben. Dit zorgt voor een verruiming van het ziekte-inzicht bij de patiënten en voor een hogere therapietrouw. In dit kader is het ZOL een overeenkomst aangegaan met de vzw Zelfondersteuning en Patiëntenparticipatie (ZOPP). Deze organisatie ziet erop toe dat de aangegane engagementen tussen de lotgenotenverenigingen en het ZOL nagekomen worden.

Het is de bedoeling om het aantal lotgenotenverenigingen in de toekomst nog uit te breiden.

Nieuwe zorgpaden

Het zorgpad Alcohol

Alcoholmisbruik blijft nog te vaak onder de radar. Daarom ontwikkelde het ZOL als eerste Limburgse ziekenhuis een Zorgpad alcohol. Het Zorgpad is er om mensen die mogelijk afhankelijk zijn van alcohol te detecteren, te sensibiliseren en te begeleiden naar ontwenning toe. Het Zorgpad wordt gebruikt op de diensten Psychiatrie, Gastro-enterologie en Spoed. Het is de bedoeling om het in de toekomst ook op andere afdelingen toe te passen.

Nauw aansluitend bij dit thema is Tournée Minérale, een initiatief van de Stichting tegen Kanker en de Druglijn. Tournée Minérale riep op om tijdens de maand februari geen alcohol te drinken. Het ZOL ondersteunde dit initiatief.

Het Terminaal zorgplan

Het Terminaal Zorgplan is erop gericht om de patiënt in de laatste levensfase een zo groot mogelijk comfort te bieden. Aandacht voor pijn en pijnbestrijding blijft te allen tijde belangrijk. De toepassing van het zorgplan voorziet dit structureel ook voor de laatste levensfase.

De start van het Zorgplan gebeurt steeds op medisch voorschrift. Het Terminaal Zorgplan is een onderdeel van het patiëntendossier en evalueert de verleende zorg op basis van acht criteria. Deze criteria zijn: pijn, misselijkheid, braken, ademhaling, rusteloosheid, mondzorg, mogelijkheid tot inname medicatie, welbevinden van patiënt en naasten.

Optimalisatie interne werking

Toewerken naar JCI accreditatie in 2019

In 2017 werd een doorstart gemaakt richting het behalen van een JCI accreditatie voor het ziekenhuis. De definitieve audit zal plaatsvinden in mei 2019 met in december 2018 een finale MOC oefenaudit. De dienst kwaliteit bereidt de accreditatie verder voor. Daarvoor werden diverse acties voorzien.

Het spreekt voor zich dat het correct gebruik van het elektronisch patiëntendossier een belangrijke rol zal spelen bij het voldoen aan de normen die JCI vooropstelt.

Reorganisatie therapieplanning binnen ambulante cardiale-respiratoire revalidatie

Om de werking van de cardiale en respiratoire revalidatie te optimaliseren werd de therapieplanning grondig aangepast. Door de revalidatiezaal in 2 ruimtes op te delen, kon er overgeschakeld worden naar een dubbel aantal groepen met revalidanten. Van dagelijks 5 naar 10 sessies om exact te zijn, met kleinere groepen maar in totaal met meer beschikbare plaatsen. Zo kunnen er nu iedere dag 180 patiënten aan hun revalidatie werken. Dit zorgt voor een optimale benutting, zonder dat de zaal overvol is. Ook het gebruik van de kleedkamers wordt op deze manier beter gespreid.

Bijkomend worden er in de revazaal ook slots voorzien voor het uitvoeren van tussentijdse fietsproeven voor cardiale patiënten. Dit zorgt voor meer ademruimte op de raadpleging Cardiologie.

AED toestellen geplaatst op centrale plaatsen in het ziekenhuis

Op een aantal centrale plaatsen in ons ziekenhuis zijn er AED toestellen ter beschikking gesteld. Een automatische externe defibrillator of AED is een draagbaar toestel dat een elektroshock aan het hart toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. Deze toestellen van categorie 1 mogen door iedereen gebruikt worden. Vanaf het moment dat het toestel geopend wordt, volgen er mondelinge instructies over het verdere gebruik.

De AED’s zijn geplaatst op centrale punten in het ziekenhuis waar veel bezoekers passeren:

  • Campus Sint-Jan
    • Inkomhal
    • Overgang K en D blok op niveau 2
    • Atrium Gblok
  • Campus Sint Barbara: Inkomhal
  • Medisch Centrum André Dumont: Inkomhal

De bedoeling is voor een stuk het opnemen van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als ziekenhuis. Het belang van zo snel mogelijk te defibrilleren bij patiënten met levensbedreigende ritmestoornissen, is een onderwerp dat zeer actueel is momenteel. In afwachting van het Interne MUG team, kan indien nodig de eerste elektroshock reeds toegediend worden waardoor de overlevingskansen van de patiënt bij elke gewonnen minuut enorm stijgen.

Awareness creëren

Kom op Tegen Kanker: Radio Gaga in het ZOL

Op 29 maart kreeg campus Sint-Jan het bezoek van het populaire VRT programma Radio Gaga. Er werden opnames gemaakt voor een 'special edition' van Radio Gaga tijdens de slotshow van Kom op tegen Kanker op zondag 30 april op één.

Het presentatorenduo Dominique en Joris voerde gesprekken met mensen die van dichtbij geconfronteerd worden met kanker. Patiënten en familieleden van patiënten, verpleegkundigen, een arts en een oncocoach kwamen aan het woord. De gehospitaliseerde patiënten konden de interviews en muziekfragmenten live kunnen volgen op hun kamer.

Joris en Dominique zouden op 19 oktober trouwens opnieuw naar het ZOL afzakken. Ditmaal vergezeld van VRT gezicht Danira Boukhriss. In het kader van de Dag tegen Kanker boden ze aan patiënten die getroffen worden door kanker op de dagkliniek Oncologie en op de verpleegafdelingen een luisterend oor aan.

Tal van acties in kader van de Werelddag Geestelijke Gezondheidszorg

Op maandag 10 oktober werd de geestelijke gezondheid onder de aandacht gebracht tijdens de jaarlijkse internationale themadag. Dit gebeurde onder het motto ‘Samen veerkrachtig’. In het ZOL kregen patiënten en medewerkers de 'Te Gek' soep van TV-kok Jeroen Meus opgediend en was er een interactieve infostand op campus Sint-Jan waar patiënten en bezoekers terecht konden met vragen over geestelijke gezondheidszorg.

Klantvriendelijkheid

Website ZOL geeft uitstekende informatie

De officiële website van het ZOL (www.zol.be) voldeed voor 91,8% aan de criteria die het Vlaams Indicatorenproject (VIP²) vooropstelt. Hiermee stond het ZOL op een 1ste plaats in Vlaanderen. VIP² is de instantie die kwaliteitsindicatoren voor algemene ziekenhuizen meet en vloeit voort uit een samenwerking van Zorg en Gezondheid, de Vlaamse Vereniging van Hoofdgeneesheren en de ziekenhuiskoepel Zorgnet-Icuro.

Boeiende vormingssessies rond klantvriendelijkheid

In de aula van campus Sint-Jan werden in 2017 in totaal 6 vormingssessies rond klantvriendelijkheid georganiseerd. Alle ZOL medewerkers en artsen werden uitgenodigd. De lezingen werden in samenwerking met de Ombudsdienst van het ZOL uitgewerkt en hadden elk een andere didactische aanpak. De sessies brachten een aantal gerenommeerde sprekers naar het ZOL die dieper ingingen op thema's zoals 'Omgaan met agressie op de werkvloer' en 'De kracht van optimisme'.

Buttons 'Klantvriendelijkheid'

'Geen betere manier om een voornemen tot uitvoering te brengen dan het zichtbaar op je dragen.' Dat was de insteek om buttons te ontwerpen rond Klantvriendelijkheid. De buttons werden in verdeeld onder Medical Management Assistents, verpleegkundigen en hoofdverpleegkundigen. Wie ze draagt, geeft aan dat hij of zij aandacht schenkt aan een klantvriendelijke bejegening van de patiënt.

Kerstactie in samenwerking met Shopping 1

In de kerstperiode kon iedereen die dat wilde in Shopping 1 een kerstwens neerschrijven voor een 'onbekende'. De kaartjes waren bestemd voor mensen die de kerstdagen niet thuis konden doorbrengen, bijvoorbeeld omdat ze in ons ziekenhuis verblijven.

Een groot deel van de wenskaartjes werden aan het ZOL overgemaakt. Op kerstdag werden ze bij het ontbijt aan de patiënten bezorgd. Zo wilden we voor zoveel mogelijk patiënten meewerken aan een warme kerst. Ook het Overkop-huis Genk en Ter Heide nemen aan de actie deel.