5 tips voor een goede nachtrust

5 tips voor een goede nachtrust
donderdag, 10 sep 2015

Eén op vier Belgen kampt met slaapproblemen. Die gaan van moeilijk inslapen of vroegtijdig wakker worden tot verminderde slaapkwaliteit.

Dr. Jan Verhaert, pneumoloog in het ZOL geeft vijf tips die kunnen helpen om je slaapkwaliteit op punt te houden.

Ontwikkel een vast slaapritme

Ons lichaam houdt van regelmaat, zeker als het om slaap gaat. Je kan dus best vaste uren kiezen om 's avonds in je bed te kruipen en in de ochtend op te staan. Ook in het weekend is het slim om je aan die uren te houden. Uitslapen laat je dus best achterwege. Dat geldt trouwens ook voor dutjes overdag. Die zorgen er enkel voor dat je 's avonds moeilijker indommelt.

Blijf niet liggen

Hoewel vaste tijdstippen helpen, mag je niet te lang wakker liggen in bed. Kan je na twintig minuten nog steeds de slaap niet vatten? Ga iets anders, rustig doen, liefst in een andere kamer (maar niets activerend, zoals de was en de strijk of wandelen). Ga pas terug naar bed als je slaperig bent.

Sluit je dag af

Wanneer we onder de wol kruipen, moet de dag voorbij zijn. Televisie, internet en sociale media zijn geen goede afsluiters. Zoek in plaats daarvan activiteiten die je net voor het slapengaan rustig maken, zoals een warm bad nemen of ontspannende lectuur lezen.

Zorg ook dat je hoofd leeg is. Maak voor het slapengaan een to-dolijstje, zodat je s' nachts niets moet onthouden. Heb je zorgen? Schrijf ze neer of praat erover met iemand die je vertrouwt.

Zorg voor het juiste ‘licht’

Licht is voor onze hersenen een indicator dat het dag is en houdt ons wakker. Doe je rolluiken dus naar beneden en zet het licht van je wekker uit. Je kan doorheen de avond ook al best het licht dempen zodat je lichaam zich kan voorbereiden op de nacht. 's Ochtends geldt het omgekeerde: een half uur voor het opstaan, zorgt toenemend licht dat je gemakkelijker wakker wordt.

Dingen om te vermijden

Lichaamsbeweging tijdens de vroege namiddag zorgt ervoor dat je 's nachts beter slaapt. Sporten vlak voor het slapengaan is echter geen goed idee.

Heb je nog honger voor het slapengaan? Geen probleem, een kleine snack kan absoluut geen kwaad. Zware maaltijden wél. Probeer ook niet meer te veel te drinken. Zeker cafeïnehoudende en alcoholische dranken na het avondeten laat je beter achterwege.

© 2022 Ziekenhuis Oost-Limburg