Vertrekkende reizigers

Bent u een vertrekkende reiziger?

Wat moet u doen?

Reist u naar een land waar de overheid een screening naar COVID-19 vereist? U heeft geen aanvraagformulier van uw huisarts nodig.

Opgelet, dit is niet terugbetaald door het RIZIV. U dient ter plekke € 67,18 te betalen per test. Enkel elektronische betaling is mogelijk, wij aanvaarden geen cash!

Hoe maakt u een afspraak?

Beschikt u over een Belgische nationaliteit, bent u ouder dan 18 jaar en gekend in het ZOL?
Maak via mijnzol.be 24/24, 7/7 online een afspraak.

Voldoet u niet aan bovenstaande criteria, maak dan een afspraak via 089/ 32 50 50. Dit nummer is bereikbaar van maandag t.e.m. vrijdag van 8u tot 16u30.

Hoe meldt u zich aan?

  • Breng steeds uw identiteitskaart mee.
  • Kom alleen, u mag geen begeleider meebrengen. Er zijn twee uitzonderingen:
    • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
    • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.
  • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat maar zeker ook niet te vroeg.

Hoe en wanneer kom ik mijn resultaat te weten?

Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend bij de huisarts of online via mijnzol.be (voor personen met de Belgischen nationaliteit en ouder dan 18 jaar).
Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36 of 48u.

Indien u online via mijnzol.be waarneemt dat uw resultaat positief is, neem contact op met uw huisarts!

Indien uw huisarts niet beschikbaar is én u kunt niet inloggen op mijnzol.be (geen Belgische ID-kaart of minderjarig) neem dan contact op met het labo via deze link.

Het labo is bereikbaar op de volgende momenten: 

  • weekdagen: tussen 8 en 17 uur
  • zaterdag: tussen 13 en 16 uur
  • zondag: tussen 8 en 12 uur

(Engelstalig) COVID-certificaat

Vanaf 3 mei is het niet meer mogelijk om een Engelstalig COVID-certificaat op het labo af te halen.

1. Beschikt u over een Belgische ID-kaart en bent u meerderjarig?

  • Controleer uw resultaat via mijnzol.be. Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend. Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36u.
  • U kan op mijnzol.be uw Engelstalig COVID-certificaat afprinten.
    Klik hier voor instructies om mijnzol.be te kunnen raadplegen via itsme of de ID-kaartlezer.
  • U kan enkel op afspraak (tel. 089 32 50 50) een Engelstalig COVID-certificaat op de test drive-in komen ophalen. De test drive-in is gesloten op zondag. Gelieve hiermee rekening te houden bij het inboeken van uw afspraak voor een covidtest en het ophalen van het Engelstalig COVID-certificaat.
    Vanaf 3 mei is het niet meer mogelijk om een Engelstalig COVID-certificaat op het labo af te halen.

2. Beschikt u niet over een Belgische ID-kaart of bent u minderjarig? 
(mijnzol.be is enkel beschikbaar voor personen met de Belgische nationaliteit en ouder dan 18 jaar).

  • Controleer of uw resultaat beschikbaar is via uw huisarts. Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend. Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36u.
  • Indien het resultaat beschikbaar is, kan u het resultaat en Engelstalig certificaat met uw identiteitskaart op afspraak komen afhalen op de test drive-in. Leg deze afspraak vast op het moment dat u ook uw covidtest inboekt (tel. 089 32 50 50).
    De test drive-in is gesloten op zondag. Gelieve hiermee rekening te houden bij het inboeken van uw afspraak voor een covidtest en het ophalen van het COVID-certificaat.
    Vanaf 3 mei is het niet meer mogelijk om een Engelstalig COVID-certificaat op het labo af te halen.

3. Indien uw huisarts niet onmiddellijk beschikbaar is voor het resultaat, kan u in uiterste nood contact opnemen met het labo op tel. 089 32 46 70.
Het labo is gelegen in de blok 3100. Het labo bevindt zich op de 2de verdieping van de N blok (N.2.40). U kan de bewegwijzering volgen.

Waar is de test drive-in?

Locatie: ZOL 2130
Campus Sint-Jan, Schiepse Bos 6, 3600 Genk.

Indien u met de auto of fiets komt, volg volgende bordjes:

 

Indien u met de bus of te voet komt, volg volgende bordjes:

Afspraak annuleren

Indien uw afspraak door omstandigheden niet kan doorgaan, vragen we u om dit tijdig te melden. Zo kan een andere patiënt uw plaats innemen. Bij het niet afmelden van een afspraak, kan er een administratieve kost van 25 euro aangerekend worden.

Een afspraak annuleren, kan iedere werkdag van 8 tot 20 uur op het nummer 089 32 50 50.

FAQ / Veelgestelde vragen

  • Ik heb een (medische) vraag over het coronavirus, kan ik hiervoor terecht bij de test drive-in?
    Neen, in de test drive-in worden er geen (medische) vragen beantwoord. Contacteer hiervoor uw (huis)arts.
  • Ik kom mij laten testen, kan ik een afwezigheidsattest krijgen?
    Neen, in de test drive-in worden er geen afwezigheidsattest gegeven. Contacteer hiervoor uw (huis)arts.
  • Welke maatregelen moet ik volgen in afwachting van mijn resultaat?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.
  • Ik test positief voor COVID-19, wat moet ik doen?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.
  • Ik test negatief nadat ik terugkom uit een rode of oranje zone, moet ik dan nog eens getest worden?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.

© 2021 Ziekenhuis Oost-Limburg