Last van stress? Enkele tips om er iets tegen te doen.

Last van stress? Enkele tips om er iets tegen te doen.
donderdag, 16 feb 2017

Iedereen heeft wel eens last van stress. Psychologe An Coenen van het ZOL legt uit wat stress precies is, maar nog belangrijker, wat je zelf kunt doen om stress beter de baas te kunnen.

Wat is stress?

Stress is het gevoel dat je niet meer goed kunt reageren op een veeleisende situatie. Je krijgt het gevoel dat je geleefd wordt. Dat gevoel ontstaat bijvoorbeeld door een situatie op het werk, met de kinderen, door een ziekte of financiële beslommeringen. Die situaties zorgen voor een onevenwicht tussen wat je van nature kan dragen (draagkracht) en wat er van buitenaf op je af komt (draaglast). Belangrijk om te weten is dat stress subjectief en persoonlijk is. 

Symptomen

Als je stress hebt, kan je lichamelijk last krijgen van bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn, verminderde eetlust, druk op de borstkas en een verhoogde hartslag. Op emotioneel vlak zorgt stress vooral voor heel wat gepieker, maar ook concentratiemoeilijkheden, frustratie, onmacht en prikkelbaarheid zijn emotionele neveneffecten. Stress kan er ook voor zorgen dat je ongezonde gewoonten aanneemt: roken, alcohol drinken, geen tijd maken om te eten of te sporten.

Oorzaken

Je kunt last krijgen van stress als je te perfectionistisch ingesteld bent of als je moeilijk neen kunt zeggen. Als je je gevoelens (te) weinig uit of (te) hoge eisen aan jezelf stelt, is er ook een verhoogde kans op stress. Altijd vooruit denken en te veel aan anderen denken, helpt ook niet. 

Omgaan met stress

Probeer te zorgen voor een evenwicht, te weten wat je aankunt. Misschien kan je veranderingen doorvoeren in je werk-, gezins-, en woonomgeving, maar ook in je gedachten en gevoelens, je gedrag en je lichaam. Hiervoor doorloop je best een praktisch stappenplan. 

1. Herken een stresssituatie

Waar komt je stress vandaan? Gaat het om een specifieke situatie of is het een gevoeligheid van jezelf? Op die manier kan je misschien iets veranderen aan de stresssituatie en de stress aanpakken in plaats van die te ondergaan.

2. Daag je gedachten uit

Het zijn niet de gebeurtenissen die je gelukkig of ongelukkig maken, maar de manier waarop je ernaar kijkt. Probeer op een objectieve manier naar de gebeurtenissen te kijken. Stel je eigen interpretatie en je eigen zwakke plekken in vraag. Probeer een alternatieve, positieve verklaring te zoeken voor een gebeurtenis.

3. Stel je eigen grenzen

Durf van tijd tot tijd ‘neen’ zeggen, geef soms voorrang aan plezier op wat moet, deel je probleem op in stappen, wees gezond egoïstisch en plan.

4. Rampenplan

Deel je verhaal met anderen, iedereen heeft wel eens last van stress.

© 2017 Ziekenhuis Oost-Limburg