Vertrekkende reizigers

Bent u een vertrekkende reiziger?

Wat moet u doen?

Reist u naar een land waar de overheid een screening naar COVID-19 vereist? U heeft geen aanvraagformulier van uw huisarts nodig.
Best kan u via de website https://www.mijngezondheid.belgie.be/ een betalende code aanvragen, dan ontvangt u het resultaat in de vorm van een QR-code.

Hoe? 

1. Test: voor mezelf of mijn kind
2.  Stap 2b: aanvragen van een CTPC voor een betalende test
3. Aanmelden met identiteitskaart + kaartlezer of via de itsme app

Opgelet, dit is niet terugbetaald door het RIZIV. U dient ter plekke € 55 te betalen per test. Enkel elektronische betaling is mogelijk, wij aanvaarden geen cash!

Hoe maakt u een afspraak?

Beschikt u over een Belgische nationaliteit, bent u ouder dan 18 jaar en gekend in het ZOL?

  • Maak via mijnzol.be 24/24, 7/7 online een afspraak.

Voldoet u niet aan bovenstaande criteria

  • Maak dan een afspraak via tel. 089 32 50 50. Dit nummer is bereikbaar van maandag t.e.m. vrijdag van 8u tot 16u30 en zaterdag tot 16u00

Als er geen mogelijkheid meer is om een afspraak te maken, als alles volzet is, kan u een ander centrum vinden via de website van Mijngezondheid of surf naar Labo Rigo Genk.

Hoe meldt u zich aan?

  • Breng steeds uw identiteitskaart mee.
  • Kom alleen, u mag geen begeleider meebrengen. Er zijn twee uitzonderingen:
    • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
    • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.
  • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat maar zeker ook niet te vroeg.

Hoe en wanneer kom ik mijn resultaat te weten?

Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend bij de huisarts of online via mijnzol.be (voor personen met de Belgische nationaliteit en ouder dan 18 jaar). Voor kinderen vanaf 6 jaar kan dit ook, meer info vindt u bij de veelgestelde vragen.
Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36u.

Indien u online via mijnzol.be waarneemt dat uw resultaat positief is, neem contact op met uw huisarts!

Indien uw huisarts niet beschikbaar is én u kunt niet inloggen op mijnzol.be (geen Belgische ID-kaart of minderjarig) neem dan contact op met het labo via deze link.
OF via de website https://www.mijngezondheid.belgie.be/ bij 'nieuwtjes': testresultaat en certificaat via CTPC-code. Zo ontvangt u tevens een QR-code.

COVID-certificaat

Vanaf 1 juli veranderde hieromtrent de Europese wetgeving en levert het ZOL geen (Engelstalig) COVID-testcertificaat meer af voor patiënten die deze zelf kunnen downloaden. 

Er bestaan 3 verschillende soorten certificaten:

  • Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je volledig gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus;
  • Met een testcertificaat kan je bewijzen dat je een COVID-19-test onderging waarvan het resultaat negatief was;
  • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19 na een eerdere positieve COVID-19-test (in de afgelopen 180 dagen).

Voor meerderjarigen
Voor meerderjarigen zijn de certificaten terug te vinden via de CovidSafeBE-app of via Mijn Burgerprofiel.

Via Mijngezondheid.be kan u het EU-certificaat downloaden.

Voor minderjarigen (tussen 6 en 18 jaar)
Via de CovidSafeBE-app en Mijngezondheid.be kan u de certificaten voor uw kinderen terugvinden tot 18 jaar en het EU-certificaat downloaden.

Indien u voor uw kinderen het EU-testcertificaat niet terug kan vinden, kan u via mijnzol.be een Engelstalig ZOLcertificaat
aanvragen. U vraagt hiervoor dan eerst via mijnzol.be een machtiging aan.*
* Voor 16 tot 18-jarigen kan dit nadat uw kind schriftelijke toestemming gegeven heeft vóór het afnemen van de PCR-test op de test drive-in.

Meer info over deze certificaten vindt u op:

Belangrijk: op het Europese testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Dat is twee uur vroeger dan de Belgische zomertijd. Als u uw test bijvoorbeeld liet afnemen om 9 uur, dan wordt dat 7 uur op het Europese testcertificaat. Maar het gaat wel degelijk om hetzelfde tijdstip. De tijdspanne wordt dus NIET korter.

Reist u buiten de EU? Download dan het Engelstalig testcertificaat via mijnzol.be.

1. Beschikt u over een Belgische ID-kaart én bent u meerderjarig / minderjarig tussen 6 en 18 jaar?*

  • Controleer uw resultaat via mijnzol.be. Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend. Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36u. Print hier uw Engelstalig COVID-testcertificaat af.
  • Meer info over toegang tot mijnzol.be vindt u bij de veelgestelde vragen

2. Beschikt u niet over een Belgische ID-kaart of bent u jonger dan 6 jaar?*

  • Het resultaat is 24u na afname op de test drive-in bekend. Door het stijgend aantal testen kan deze tijd oplopen tot 36u.
  • Indien het resultaat beschikbaar is, kan u het resultaat en Engelstalig testcertificaat met uw identiteitskaart op afspraak komen afhalen op de test drive-in. Leg deze afspraak vast op het moment dat u ook uw covidtest inboekt (tel. 089 32 50 50).

Waar is de test drive-in?

Locatie: ZOL 2130
ZOL Genk, campus Sint-Jan, Schiepse Bos 6, 3600 Genk.

Indien u met de auto of fiets komt, volg volgende bordjes:

 

Indien u met de bus of te voet komt, volg volgende bordjes:

Afspraak annuleren

Indien uw afspraak door omstandigheden niet kan doorgaan, vragen we u om dit tijdig te melden. Zo kan een andere patiënt uw plaats innemen. Bij het niet afmelden van een afspraak, kan er een administratieve kost van 25 euro aangerekend worden.

Een afspraak annuleren, kan iedere werkdag van 8 tot 20 uur op het nummer 089 32 50 50.

FAQ / Veelgestelde vragen

  • Ik heb een (medische) vraag over het coronavirus, kan ik hiervoor terecht bij de test drive-in?
    Neen, in de test drive-in worden er geen (medische) vragen beantwoord. Contacteer hiervoor uw (huis)arts.
  • Ik kom mij laten testen, kan ik een afwezigheidsattest krijgen?
    Neen, in de test drive-in worden er geen afwezigheidsattest gegeven. Contacteer hiervoor uw (huis)arts.
  • Welke maatregelen moet ik volgen in afwachting van mijn resultaat?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.
  • Ik test positief voor COVID-19, wat moet ik doen?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.
  • Ik test negatief nadat ik terugkom uit een rode of oranje zone, moet ik dan nog eens getest worden?
    Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
    Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.

© 2022 Ziekenhuis Oost-Limburg